Followers

Tuesday, June 12, 2012

Senyumlah biarpun hatimu disakiti

Dah seminggu lebih tak update blog.Memang minggu yang sibuk la kan.Jangan tak tahu Cik Da pun ada schedule tau,dah macam YB dan artis lak kan.Bila tiba musim cuti sekolah maka kena lah menghadirkan diri ke majlis kahwin sedara mara,sahabat handai bagai,ada yang satu hari sampai 2 atau 3 kenduri sampai ke rumah yang terakhir tu akak minum air jerk dik non.Dah tak leh nak makan lagi.

Kata diet kan so makanan berlemak,nasi minyak sila kurangkan wokeh.Beringat sebelum berat naik balik,oh sungguh tak rela,bukan senang nak turunkan berat badan.Alhamdulillah pergorbanan menjaga pemakanan dan turut diselang-seli dengan ubat herba maka badan aku susut lah dari tahun lepas.Cuma masih berusaha gigih untuk dapat berat ideal.

Makan tetap kena makan,kalo ko diet sampai tak makan,ada lak kes pengsan masuk spital kang,ish tak mau cenggitu.Wokeh sambung citer,aku balik kampung nun di utara,Sungai Petani,Kedah sebab ada kenduri anak sepupu kahwin pada 27/5/2012 kat Pendang.Tak dapat nak balik lelama dah kena segera balik ke Nilai.

Takpa la lenkali boleh balik lagi.Pastu minggu 2hb June berdesup pi Melaka ada kenduri jugak terus pi Kluang,Johor menziarahi Pak Ngah yang baru lepas operate selaput mata.

Sempat lah singgah Ayer Itam,takder lah aku shopping pun,adik dengan mak jer ada beli barang sesikit.Anak buah aku Azim Haiqal apalagi semua benda dia tunjuk...haih nasib baik bukan Maklong yang kena pau tapi Maksu nya lah.

Pi Kluang pun balik malam tu juga sebabnya 3hb pun ada kenduri,hah kan betul macam YB tu.Penat toksah cakap la (macam lah aku yang drive keta).

Kadang-kadang aku ni bukannya tak nak jumpa kenkawan tapi tulah masa tu terhad sib baik lah kenkawan faham.Tu mana yang faham yang tak faham tu,lantaklah koranglah nak cakap apa pun,eh terkasar lak bahasaku ini.Pedih dituduh macam-macam aku diam aku senyum ja.

Bila teringat kadang-kadang aku gelak sorang pun ada sebab aku rasa memang tersangatlah lawaknya.Apa yang penting senyumlah walaupun hatimu disakiti.Lama kelamaan kebenaran akan muncul,tak perlu nak jelaskan apa-apa Allah mengetahui apa yang tidak kita ketahui.Alhamdulillah syukur,ramalanku benar belaka dan doaku makbul dan satu-persatu hikmah itu aku nikmati.Dan bila kita telah nekad merubah diri kita ke arah yang lebih baik maka semakin kuat ujian Allah pada kita dan hadapilah dengan tenang tak perlu melatah lagi.

Mimpi takan jadi realiti dalam sekelip mata,mimpi akan jadi kenyataan bila kita berusaha,istiqamah dan sentiasa bersabar dengan ujian yang datang.Mungkin kita pernah tewas dengan perasaan sedih tapi disebalik kesedihan kita,insyallah ada sinar bakal menanti.

Jadi senyumlah walau seberat mana ujian datang,redhalah biarpun pahit untuk hadapi.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...