Followers

Friday, June 1, 2012

Jangan suka sangka bukan-bukan

Dah berapa hari tak update blog,bz uols.Jadual ketat ngalah YB.Hari-hari kena check schedule..kadang-kadang fikir tapi bagus gak sekurang-kurangnya masa terisi dari buang masa.

Apa yang boleh Cik Da cakap...tentu sekali kehidupan sekarang lebih hepi dan rasa tenang-setenangnya biarpun adakala sedikit gangguan tapi rasanya dah ok.Tak sebesar mana pun gangguan itu kan.Rakan-rakan yang rapat tu dorang fahamlah.

Bukan senang nak jaga hati orang ni.Salah cakap kang ada yang berkecil hati tapi kalo tak cakap memanglah aku yang makan hati.Kerana nak menjaga hati,cakap berkias bagi klu-klu agar orang tersebut faham tapi yang jadi masalah orang tersebut tak faham.Macam mana lagi nak buat.Fikir punya fikir...biarkan jer lah nanti lama-lama dia faham lah kot.

Semua orang ada karakter yang berbeza dan seharusnya kita cuba memahami karakter orang tersebut tapi adakalanya kita keliru dengan karakter orang tersebut.Biarpun macam mana karakter kita atau kawan kita,satu perkara yang kena guna pakai adalah berbaik sangka dan jangan suka buat anggapan sendiri terhadap kawan-kawan.Letih tau nak jelaskan satu-satu.

Baik ada masalah apa sekali pun jika sudah bermuzakarah,dah sama-sama minta maaf maka berbaiklah semula dengan ikhlas.Ha bila sebut pasal ikhlas ni yang ni yang paling susahkan.Ikhlas perlu datang dari hati,kadangkala mulut kata ikhlas tapi hatidan tindakan kita selepas tu berbeza.Dalam persahabatan jangan pentingkan diri sendiri.Fikir secara positif.Kena ingat kadang-kadang kawan kita berada dalam keadaan tersepit demi menjaga hati semua kawan-kawannya.Bila dengar sesuatu yang kurang baik tentang kawan-kawan kita pergilah bertanya jangan mencanang sana sini ok.Sesiapa pun kena ingat setiap orang ada kelebihan dan kekurangan.

Nilai persahabatan tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.Aku sendiri telah melalui perbagai dugaan dalam persahabatan tapi segala apa yang berlaku tu menjadi pengajaran berharga.Hanya beberapa orang kawan sekolah yang rapat tahu apa yang saya lalui dalam hidup aku.Perlu diingat tak semua kisah hidup mampu kita luahkan pada semua kawan kita.Bila orang tidak pernah tahu apa yang aku lalui tetiba beranggapan sendiri dan memikirkan yang bukan-bukan maka aku agak kecewa sedikit.

Katalah apa nak kata,moga satu hari Allah bagi kesedaran pada kamu tentang apa yang kamu perkatakan tentang aku.Perlu diingat jika kita benar-benar ingin menjadi solehah kena bersedia.Bersedia dari pelbagai aspek yang paling penting proses memperbaiki diri kita sendiri sebelum menuding jari pada kesalahan orang lain.
Bukankah lebih baik kita turut mendoakan kesejahteraan kawan-kawan kita,keluarga kita.

❝..JANGAN bermimpi mencipta KEBAHAGIAAN, jika TIDAK mampu memupuk SABAR melalui KEKECEWAAN..❞ …

❝..JANGAN terlalu mengharap akan KESEMPURNAAN, jika TIDAK mahu berusaha MEMPERBAIKI DIRI melalui KESALAHAN..❞ …

❝..JANGAN mendamba dan meminta BERLEBIH-LEBIHAN, jika TIDAK tahu untuk BERSYUKUR dan BERTERIMA KASIH di atas PEMBERIANNYA..❞

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...