Followers

Thursday, September 8, 2011

Aidilfitri 2011

Hari ni baru berkesempatan nak bercerita tentang hari raya.Tahun ni kami sekeluarga beray di Kluang,Johor.Ni kampung sebelah mak.Yang tak balik cuma adik aku Izad yg beraya di Kedah sebelah mertuanya.Adik bongsu aku pun cuma dapat balik pada pagi raya kerana 29hb tu kena kerja.Seawal jam 3 pagi 29hb tu aku dah bangun dan kejut semua orang sebab nak sahur kat luar dan terus bertolak ke kampung.Tunggu semua orang siap dah jadi dekat pukul 4.45 pagi. Aku,mak,abah dan adik aku Zalie bersahur kat Salam Bistro yang sememangnya dekat dengan rumah dan yang penting 24 jam.

Selesai bersahur kitaorang teruskan perjalanan ke Petronas dengan dgn rumah aku tu pastu terus jerk ke Kluang,Johor.Aku yang sememangnya mengantuk ya amat tertidur dan terjaga ketika sampai Air Keroh pastu tertidur semula.Bila terjaga terkejut nya aku dah sampai tol Ayer Hitam,Johor.Cepatnya,adik aku kata kereta tak banyak kat highway,perjalanan lancar sebab tu cepat.


Raya kali ni buat kali pertama kami beraya di rumah baru Mak Ngah yang tapi di tapak tanah yang lama.Rumah lama dulu dah diruntuhkan kerana cousin aku tambak tapak tanah tu bagi tinggi sikit untuk mengelakkan tenggelam kerana banjir.Bila dah masuk jalan Kampung Melayu ,Kluang tu hati tak sabar dah terasa seronok dapat beraya semula dia kampung halaman.Biarpun arwah atok mak dah lama meninggalkan kami tapi kenangan dengan atok mak tetap segar.
Bermaafan di pagi raya
Mak dan abah di pagi raya

Cousin aku  Man,Khaira dan isterinya Nani



Tersergam indah rumah baru Mak Ngah yang aku terlupa nak ambik gambar dari luar.Lepas sampai rehat jap pastu tolong Mak Ngah sesikit untuk juadah berbuka puasa dan untuk masak juadah raya.Yang paling special Pak Ngah dah siap belikan ikan Mayong untuk masak Asam Pedas.Aku berpeluang belajar cara nak buat kuah rojak buah dengan Mak Ngah.Masa berbuka tak terucap kata menikmati keenakan masakan Asam Pedas Ikan Mayong dan Rojak Buah yang sedap.Alhamdullilah syukur dengan nikmat Allah beri maka berakhirlah Ramadhan tahun ni.
Isteri serta anak arwah cousin

Mak,Mak Ngah,Pak Ngah dan Abah

Adik aku Zali,abah,mak dan aku ler

Keluarga abg Yusof

Abah,Mak,Makcik dan Pakcik

Family aku dengan Mak Ngah dan Pak Ngah



Malam tu masa tengah tolong Mak Ngah kat dapur berdentum-dentam bunyi mercun siap ada bunga api macam nak sambut tahun baru.Meriah sungguh.Sayup-sayup kedengaran suara takbir.Aku,Nani (isteri cousin),mak serta mak ngah sibuk kat dapur menyiapkan juadah raya.


Pagi Raya,selesai sembahyang raya kami semua ada sessi bermaafan sebelum sessi makan-makan.Ada gak airmata yg mengalir mengingatkan kesilapan lalu terutama pada kedua ibu-bapa.Habis sessi makan-makan maka kami semua bertolak ke Kota Tinggi kampung isteri sepupu aku.Dalam perjalanan hujan selebat-lebatnya dah akhirnya selamat sampai ke destinasi.



Lepas Kota Tinggi balik Kluang terus ke rumah Pak Cik Mat dan rumah Abg Yusof(suami arwah sepupu).Memang seronok beraya kat kampung berbanding kat bandar.


Raya Kedua ,pepagi aku dah bangun bersiap untuk ke kubur atok abah,atok mak,2 sepupu aku yakni anak Mak Ngah aku serta kubur arwah kakak mak.Hati aku sayu bila berada di kubur arwah sepupu aku Kak Lela yang sememangnya rapat dengan aku dan juga aku sebak bila berada dikubur arwah atokmak.Rindu dengan Atokmak hanya doa aku mampu berikan untuk arwah.


Petang raya kedua kitaorang semua ke Parit Sagil rumah adik angkat Mak Ngah yang kini lumpur akibat stroke.Bila aku sampai sebak hati aku bila Busu Esah pegang tangan aku dan letak di pipinya lalu berkata Busu rindu kat korang semua ingatkan dah tak dapat jumpa.


Balik dari Parit Sagil, terus singgah Ayer Hitam yang popular dengan pasu bunga serta macam-macam lagilah.Rambang mata tengok semua barang tu.Aku belikan anak buah aku Azim Haiqal patung Upin Ipin.Mak Ngah apalagi shopping bunga ler.


Raya Ketiga kitaorang balik ke Nilai dan berehat setelah penat ke sana ke mari beraya.Maka sessi kedai dobi bermulalah kat rumah.Penuh ampaian kain kat rumah.Apa-apa pun raya kali ni memang seronok.Insyallah jika dipanjangkan umur Raya tahun hadapan kat mana pulak tak tahu lagi.Apa pun dalam seronok beraya ingat-ingatlah kesihatan kita.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...